Baka baka ab-specialare

Nu har jag just satt in en armbandsbrödernas- specialare i ugnen. Vad armbandsbröderna är kanske jag förklarar en annan gàng. En ab-specialare är i alla fall en slags äppelpaj med extra mycket smuldeg och extra lite äpple.

Receptet:
Degen
-3dl vetemjöl
-5msk socker
-150g margarin eller smör

Resten:
-1 stort äpple eller tvà tre smà
-kanel
-kardemumma

Gör sà här:
Det spelar ingen roll om man börjar med äpplenen eller med degen. Jag brukar starta med äpplenen för det är tràkigast.
Skär äpplenen i smà snittar. Lägg dem i en form. Sen kan du ströa lite kanel och kardemumma över dem. Till degen mäter du upp mjölet och sockret i en bunke. Därefter slänger du i smöret. Fixa degen sà länge tills den blir smulig. Det kan du antingen göra med vispen eller händerna. Häll i smulorna i formen och sett sedan ugnen pà 225°C. Pajen ska bakas i 15-20 min. Sow that's it.
Pajen blir ännu godare med vaniljvisp.

Nu ska jag njuta av min paj som ligger och väntar pà mig där nere i köket.
Puss j0ssi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0